Laddning

En elbil måste ladda sina batterier. En fulladdad bil har mellan 12‑15 mils räckvidd.

Laddning av elfordon kan naturligtvis ske det ordinarie elnätet. För laddning i hemmamiljö och på arbetsplatsen är 1‑fasladdning det vanligaste alternativet. Med exempelvis ett vanligt 230V uttag och en 10A säkring tar det ca 8‑10 timmar att ladda en ren elbil.

Laddplatser i offentlig miljö erbjuder huvudsakligen laddning via det nya standardiserade Typ2 uttaget. Effekterna kommer att variera från 1‑fas 16A (ca 3,7 kW) till 3‑fas 32A (ca 22 kW) AC (växleström).

På vissa platser kommer även s k snabbladdstationer med upp till 50 kW att etableras. Dessa laddar företrädesvis med DC (likström) enligt den japanska CHAdeMO standarden eller den europeiska CCS standarden.

Effekt c:a laddtid

1-fas 230V – 10A 2,3 kW 9 tim
1-fas 230V –16A 3,7 kW 5 tim
3-fas 400V –16A 11 kW 2 tim
3-fas 400V – 32A 22 kW 1 tim
3-fas 400V –63A 44 kW 30 min
DC CHAdeMO / CCS 20 kW 50 min < 80%
DC CHAdeMO / CCS 50 kW 20 min < 80%

Kontakter

Det finns tre olika typer av kontaktdon för laddning av elfordon:

  • Typ 1 är ett 1-fasdon för max 32A 1-fas med ursprung i USA
  • Typ 2 är ett ursprungligen tyskt don för max 70A 1-fas eller 3-fas
  • Typ 3 är ett italienskt-franskt don för max 32A 1-fas eller 3-fas

Laddingssätt

  • CCS (Combined Charging System) eller Combo, kombinerar Typ 2 med snabbladdning i en kontakt. Det kombinerar 1- och 3-fas växelströmsladdning, likströmsladdning samt extrasnabb likströmsladdning på offentliga platser till ett gemensamt uttag i bilen. Angett som standard i USA och Europa.
  • CHAdeMO är en japansk likströmsstandard som används av Nissan, Toyota och Misubishi m fl.
  • Charmeleon är en ny lösning från Renault som till skillnad från de andra har omvandlaren i bilen och därmed kan ladda från växelström upp till 43kW. Det gör själva laddningsstationen billigare.

Laddningsstationer kan utrustas så att de stödjer båda standarderna och dessutom ett extra uttag för växelström.

I framtiden hoppas man att även s k induktiv laddning skall kunna tillhandahållas. Energiöverföringen sker då genom magnetfält. Man parkerar bilen på en magnetplatta och energin överförs genom induktion.

Laddställen

Offentliga laddplatser över världen finns förtecknade på www.uppladdning.nu och där kan vi hitta följande laddställen på Gotland:

elbil_bottom_cut